De afdeling Supply Chain

Wat doet de afdeling Supply Chain nou eigenlijk? Dit is een veel voorkomende vraag. In deze blog leggen wij jou uit wat de afdeling Supply Chain binnen HANOS doet, welke functies er onder vallen en wat de afdeling Supply Chain nou zo leuk maakt. Lees snel verder en ontdek de afdeling Supply Chain van HANOS.

Wat doet een afdeling Supply Chain precies en wat draagt het bij in de organisatie?

Bij Supply Chain Management houden we ons bezig met de keten van leverancier tot aan de klant. Hierbij zorgen we ervoor dat we het juiste assortiment voor onze klanten kunnen garanderen. Wij hebben 2.200 leveranciers bij HANOS, die in totaal voor een voorraad van 90.000 producten zorgen. Dit is ons ‘assortiment’.

Wij zorgen ervoor dat er goed geschakeld wordt tussen de verschillende partijen in de keten: de leveranciers, transport, de distributiecentra, de vestigingen en uiteindelijk onze klanten. Supply Chain is altijd bezig om genoeg producten op voorraad te hebben, zonder dat er teveel bederft en wordt verspild. Met ondersteuning van systemen en analyses  kan er goed worden ingeschat hoeveel er moet worden ingekocht om een goede beschikbaarheid van producten aan onze klanten te bieden.

De producten die het meest verkocht worden en in meerdere vestigingen liggen, worden opgeslagen in onze DC’s (distributiecentra) en andere artikelen worden besteld en gelijk richting de vestigingen getransporteerd. Naast Verse producten kennen we ook Diepvries producten, Food producten en Non-food producten. Allen vereisen een andere aanpak.

Wij kijken en denken met leveranciers mee naar oplossingen om ervoor te zorgen dat de producten altijd voor onze klanten verkrijgbaar zijn. Daarnaast maakt Supply Chain afspraken met leveranciers omtrent levertijden en verbeteringen van bijvoorbeeld de leverfrequentie en bestelgroottes. Ook werken wij samen met partners in het transport op het gebied van geïmporteerde producten.

Supply Chain

Wat kan je vertellen over de verschillende functies in het Supply Chain team?

Het team bestaat uit 6 voorraadbeheerders en 2 Supply Chain Specialisten.
Het team voorraadbeheer is dagelijks bezig met de bestellingen naar onze leveranciers. Hierbij wordt er gelijk gecontroleerd op de houdbaarheidsdatum en eventuele afwijkingen in de bestellingen.

De Supply Chain Specialisten geven analytische sturing aan het team van voorraadbeheer. Zij kijken met name naar seizoensinvloeden die ervoor zorgen dat er meer of minder wordt gekocht van een bepaald product (zoals bijvoorbeeld kalkoen met Kerst). Zij zorgen er voor dat er dan rekening wordt gehouden met meer (of minder) voorraad van dat product. Daarnaast zijn deze specialisten vooral bezig met de het verbeteren en ontwikkelen van de Supply Chain. Zij worden ondersteunt door verschillende systemen op het gebied van voorraadbeheer en forecasting.

Wat is de uitdaging op jullie afdeling en wanneer hebben jullie succes?

In een normaal, niet COVID jaar, hebben we te maken met seizoen patronen zoals Pasen, zomer en bijvoorbeeld Kerst. De verkoop neemt dan enorm toe en dan is het veranderende patroon altijd iets om rekening mee te houden en goed in contact te blijven met de vestigingen en leveranciers. We hebben succes als de beschikbaarheid van de producten goed is terwijl we ook zo min mogelijk voorraad en verspilling hebben.

Wat maakt jullie team zo leuk?

Bij Supply Chain moet er veel geschakeld worden tussen klanten, leveranciers, vestigingen, inkoop etc. Dit maakt je werk heel divers omdat we te maken hebben met bijna alle afdelingen binnen HANOS. Het is altijd een leuke uitdaging, een echte ‘spin in het web’ functie. Daarnaast is het assortiment van HANOS zeer divers en dat vraagt verschillende manieren van aansturing. Vers artikelen vragen natuurlijk hele andere aandachtspunten, zoals bijvoorbeeld derving, dan bijvoorbeeld Non-Food artikelen waar gangbaarheid meer een rol speelt.